Ο Στέλιος Ηλιάκης, Co-Founder και CEO της Sleed, μιλάει στην ομάδα του Greeco για το Digital Marketing, τις προκλήσεις του χώρου και τις Startups.
Τι ήταν αυτό που σας τράβηξε στο να ασχοληθείτε με τον συγκεκριμένο κλάδο και να δημιουργήσετε τη Sleed;
Από τότε που θυμάμαι τον εαυτό μου, είχα μία αγάπη προς την τεχνολογία και την καινοτομία κι έτσι αποφάσισα να σπουδάσω πληροφορική. Δε μου ήταν λοιπόν, εξαρχής ξεκάθαρο, ότι θα ασχοληθώ με το marketing, το ecommerce ή το επιχειρείν ευρύτερα, καθώς οι τεχνολογικές εξελίξεις μονοπωλούσαν το ενδιαφέρον μου.
Όταν πια ξεκίνησα το διδακτορικό μου στο ELTRUN, το Εργαστήριο Ηλεκτρονικού Επιχειρείν του Τμήματος Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας, του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, άρχισα να αντιλαμβάνομαι ότι δεν αρκεί μόνο η επίτευξη τεχνολογικής αριστείας, αλλά απαιτείται και η επιχειρηματική αξιοποίησή της. Εκεί λοιπόν, μυήθηκα για πρώτη φορά στον κόσμο του business.
Κατά τη διάρκεια των ερευνών που κάναμε τότε, διαπίστωσα επίσης ότι η καινοτομία που μπορεί να παρέχει ένας οργανισμός δεν πηγάζει μόνο από την τεχνολογία που χρησιμοποιεί, αλλά και από πολλές ακόμη λειτουργίες και τμήματα, όπως είναι τα operations, το ευρύτερο μοντέλο διοίκησης και άλλες παράμετροι, αμιγώς επιχειρηματικές.
Ο χώρος του ηλεκτρονικού επιχειρείν με κέρδισε γρήγορα, ακριβώς λόγω της καινοτόμας φύσης του. Διακρίναμε τότε, μαζί με το φίλο και μετέπειτα συνέταιρό μου, το Βαγγέλη τον Κοτσώνη, το εξής δίπολο στον ευρύτερο χώρο του ebusiness: από τη μία πλευρά, εταιρείες που εστίαζαν στην τεχνολογία καθεαυτή -λιγότερο ή και καθόλου εξοικειωμένες με το επιχειρείν και το Business Thinking- και από την άλλη, παραδοσιακές διαφημιστικές ή εταιρείες επικοινωνίας, που δεν ήταν καθόλου εξοικειωμένες με την τεχνολογία.
Έτσι ξεκινήσαμε τη Sleed, για να γεφυρώσουμε την τεχνολογία με το marketing, την επικοινωνία και τη δημιουργικότητα, υπό την ομπρέλα του business thinking.
Η Sleed έχει κερδίσει περισσότερα από 250 βραβεία ενώ το 2022 βραβευτήκατε ως το Agency της χρονιάς. Τι θα λέγατε πως είναι αυτό που σας ξεχωρίζει από τον ανταγωνισμό;
Πρώτα απ’ όλα θα αναφερθώ στους ανθρώπους μας. Και δεν εννοώ μόνο τους εργαζόμενους, αλλά και τους συνεργάτες και πελάτες μας. Από τότε που ξεκινήσαμε, επενδύουμε συνεχώς στους ανθρώπους μας και το μεγάλωμά τους.
Θυμάμαι πολύ έντονα ότι, όταν ξεκινούσαμε, δεν εστιάζαμε στον ορισμό τυπικών job descriptions, αλλά στο να βρούμε τους κατάλληλους ανθρώπους, να εμπνευστούμε από αυτούς και να μεγαλώσουμε παρέα. Οι πρώτοι μας υπάλληλοι υιοθέτησαν αυτό το “μικρόβιο”, το οποίο αποτέλεσε εξαρχής το καύσιμο για την ενδυνάμωσή μας.
Πέρα από την “ποιότητα” των ανθρώπων μας, εστιάζουμε και στα hard skills, με μία σειρά δράσεων, από συνεχή online trainings, που παρέχονται δωρεάν σε όλα τα στελέχη μας, μέχρι το Sleed Academy Marathon, ένα εντατικό σεμινάριο 20 εβδομάδων, που ξεκινάει κάθε φθινόπωρο και φέτος θα πραγματοποιηθεί για 5η χρονιά. Το σεμινάριο αυτό απευθύνεται σε νέες και νέους που έχουν το ίδιο πάθος και μεράκι με εμάς για το χώρο του Digital Marketing, με σκοπό να βρούμε τους καλύτερους και να τους κάνουμε μέλη της ομάδας μας. Είναι ανοιχτό σε όλη την αγορά και πάνω από το 50% των σπουδαστών έχουν απορροφηθεί στη Sleed.
Γνωρίστε το Sleed Academy Marathon εδώ.
Από την άλλη πλευρά, το ίδιο αυτό νοιάξιμο για τους εργαζόμενούς μας, μεταφέρεται και στους πελάτες μας, θέτοντας τα θεμέλια για κοινό μεγάλωμα και για χτίσιμο ισχυρών σχέσεων. To portfolio μας απαρτίζεται από σταθερές συνεργασίες, πολλές από τις οποίες χρονολογούνται από την αρχή της εταιρείας. Ταυτόχρονα, οι περισσότερες νέες συνεργασίες μας βασίζονται σε συστάσεις υπαρχόντων πελατών.
Τα βραβεία που αναφέρετε, δεν αποτελούν για εμάς σκοπό, αλλά μία υπέροχη αφορμή να γιορτάζουμε με τους ανθρώπους μας, τους καρπούς αυτής της συνεχούς, κοινής προσπάθειας. Φυσικά, είναι μεγάλη μας τιμή, που η αγορά αναγνωρίζει και επιβραβεύει την προσπάθεια αυτή.
Υπάρχουν αρκετοί που πιστεύουν πως το Digital Marketing αφορά μεγάλες εταιρείες. Συμφωνείτε με αυτό; Μπορεί μια μικρή επιχείρηση να αναπτυχθεί και να πετύχει μέσω του Digital Marketing;
Θεωρώ πως το Digital Marketing είναι ένα απαραίτητο εργαλείο που, ακριβώς λόγω των μετρήσιμων αποτελεσμάτων του και των πολυάριθμων μέσων και επιλογών που παρέχει, επιτρέπει σε μία εταιρεία να επικοινωνήσει με το κοινό της, ανεξάρτητα από το μέγεθος ή την τοποθεσία της, να αναπτυχθεί και να πετύχει.
Φυσικά, η προσέγγιση θα είναι διαφορετική, όταν πρόκειται για ένα μικρό κατάστημα που επιδιώκει να πουλήσει τα προϊόντα του στην τοπική αγορά, σε σχέση με μία πολυεθνική εταιρεία που επιδιώκει να ενισχύσει την αναγνωρισιμότητα ενός Global Brand.
Στη Sleed, έχουμε τη χαρά να συνεργαζόμαστε και με τις δύο αυτές κατηγορίες πελατών, από 35 κλάδους. Επειδή με ρωτάτε συγκεκριμένα για τις μικρές επιχειρήσεις, θα σας αναφέρω ενδεικτικά την περίπτωση του spitishop.gr, με το οποίο πορευόμαστε μαζί για περισσότερο από 10 έτη. Η εταιρεία αυτή ξεκίνησε ως ένα μικρό ηλεκτρονικό κατάστημα και σήμερα αποτελεί το μεγαλύτερο ελληνικό eshop λευκών ειδών, ακριβώς επειδή αξιοποίησε με τον κατάλληλο τρόπο τα εργαλεία του Digital Marketing, σε κάθε στάδιο ανάπτυξης.
Βέβαια, χρειάζεται ο κατάλληλος συνεργάτης, που θα διαθέτει όχι μόνο την τεχνογνωσία, αλλά και τη διάθεση να αντιμετωπίσει την κάθε επιχείρηση ως μοναδική. Στην ομάδα μας, αποτελούσε ανέκαθεν στρατηγική επιλογή να προσαρμόζουμε τις στρατηγικές μας σε κάθε πελάτη, αξιοποιώντας ολιστικά την τεχνογνωσία και την εμπειρία μας.
Ποια θεωρείτε πως είναι η μεγαλύτερη δυσκολία που καλείται να αντιμετωπίσει ένα Digital Marketing Agency;
Η Sleed ιδρύθηκε το 2010, σε μία αγορά που ανακάλυπτε το ebusiness και τις νέες προοπτικές. Σε αυτό το ταξίδι, οι προκλήσεις είναι εντελώς διαφορετικές κάθε 2-3 χρόνια. Όταν ξεκινούσαμε, για παράδειγμα, η μεγαλύτερη πρόκληση ήταν η εκπαίδευση της αγοράς γύρω από την τεχνολογία και το ηλεκτρονικό επιχειρείν. Σήμερα, μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις είναι η προσέλκυση νέων ταλέντων.
Πιο πρακτικά, εάν παρατηρήσουμε τις σημερινές τάσεις, στα social media, θα δούμε ότι το TikTok, που πριν λίγα μόνο χρόνια δε γνωρίζαμε καν, σήμερα αναπτύσσεται ταχύτατα και ενδεχομένως να ηγηθεί ενός μέρους της αγοράς μελλοντικά.
Αυτό το ραγδαία μεταβαλλόμενο περιβάλλον και η ανάγκη να είσαι πάντα στην αιχμή των εξελίξεων, αποτελεί για εμάς τη μεγαλύτερη πρόκληση, η οποία εκδηλώνεται διαφορετικά κάθε φορά. Είναι απαραίτητο να βγαίνεις από το δικό σου “μικρόκοσμο”, να αφουγκράζεσαι τις τάσεις και να επενδύεις συνεχώς στην καινοτομία.
Στη Sleed λοιπόν, για να ανταποκριθούμε στη διείσδυση του TikTok, δημιουργήσαμε από πολύ νωρίς τμήμα που εξειδικεύεται στην πλατφόρμα αυτή. Αντίστοιχα, για να ανταποκριθούμε σε παλαιότερες προκλήσεις, εισάγαμε ρόλους και θέσεις AΙ και πολλές ακόμη καινοτομίες στην ελληνική αγορά.
Σήμερα, η Sleed είναι μία ομάδα 150 εξειδικευμένων επαγγελματιών, με τμήματα Website & App Development, Data Analysis, Digital Marketing, Content & Creative και ένα in-house studio παραγωγών. Αυτή η συνειδητή και αδιάλειπτη επένδυσή μας στην καινοτομία, δεν αποτελεί απλώς μία επιθυμία, αλλά μία αναγκαία προσπάθεια να ανταποκριθούμε στις συνεχείς προκλήσεις της αγοράς.
Ποια είναι η γνώμη σας για το startup οικοσύστημα στην Ελλάδα; Πως συμβάλλει η Sleed στην ενδυνάμωση του;
Προσωπικά, έχω πολύ μεγάλη εμπιστοσύνη στο ταλέντο και τις ικανότητες του startup οικοσυστήματος στην Ελλάδα. Τα τελευταία χρόνια έχoυμε δει πολλές ελληνικές startups να δίνουν λύσεις και να προάγουν την καινοτομία, εντός και εκτός συνόρων, χωρίς να έχουν τίποτα να ζηλέψουν από τις Startups άλλων, μεγάλων κρατών.
Πέρα από τις 360ᵒ υπηρεσίες που παρέχουμε στη Sleed, για να βοηθήσουμε την κάθε startup να αναπτυχθεί, πιστεύω πως ο “συμβουλευτικός” μας χαρακτήρας αποτελεί τη μεγαλύτερη συμβολή, ειδικά στο ξεκίνημα μίας startup, όταν οι πόροι είναι περιορισμένοι και η στρατηγική διαδραματίζει ζωτικό ρόλο. Με τους συνεργάτες μας, θα καθίσουμε μαζί από την αρχή “στο τραπέζι”, για να δούμε τη στρατηγική και το Business plan. Θα ορίσουμε τα KPIs και θα εργαστούμε δημιουργικά και συντεταγμένα, προς την επίτευξη του αποτελέσματος. Από το 2010, υπάρχουν πολλά παραδείγματα νεοφυών επιχειρήσεων που ξεκινήσαμε μαζί, και στην πορεία χρηματοδοτήθηκαν και έκαναν το Scale-up.
Επίσης από το 2018, ως συνιδρυτής και partner του uni.fund, συμβάλλουμε και εκτός Sleed με την ομάδα του uni.fund στην ενίσχυση νεοφυών επιχειρήσεων με χρηματοδότηση, υποδομή και ανθρώπινους πόρους.
Πρόσφατα έχετε ξεκινήσει και το δικό σας podcast. Θα θέλατε να μας πείτε περισσότερα για αυτό;
Το νέο μας podcast λέγεται “Sleed the Way” και είναι μια προσπάθεια να αναδείξουμε την ομάδα της Sleed, τον κάθε άνθρωπο που συνθέτει την κουλτούρα αυτού του οργανισμού.
Εστιάζουμε, λοιπόν, αρχικά, στη γνωριμία του κοινού με τον κάθε Director της εταιρείας, την ιστορία του και τα ανθρώπινα χαρακτηριστικά του. Στην πορεία, ο στόχος μας είναι να περάσουμε σε πιο τεχνικά podcats, εστιάζοντας στις λύσεις και τις υπηρεσίες μας και ευελπιστώντας να βοηθήσουμε όλη την αγορά με Tips & Tricks γύρω από το Digital Marketing.
Προσωπικά, ως moderator των πρώτων Podcasts, λαμβάνω πολλή ενέργεια και χαίρομαι πολύ που ο κόσμος το έχει αγκαλιάσει τόσο σύντομα, παρακολουθώντας το σε YouTube και Spotify. Δεν ξέρω εάν έχετε νιώσει πολλές φορές με τα νεότερα μέλη της οικογένειάς σας, ή τα παιδιά φίλων σας, το εξής: Ενώ μπορεί να τα συναναστρέφεστε καθημερινά, κάποια στιγμή να κάνετε μία συζήτηση πιο γενική, και όχι για κάποιο καθημερινό ζήτημα και ξαφνικά να αντιλαμβάνεστε πόσο έχουν μεγαλώσει και αναπτυχθεί. Την ίδια υπερηφάνεια νιώθω σε κάθε Podcast, όπου, συνομιλώντας με τους συνεργάτες μου – και ενώ μπορεί να μιλάμε κάθε μέρα για Day2Day ζητήματα – βλέπω ολοκληρωμένες προσωπικότητες και επαγγελματίες που μεγαλώσαμε μαζί και έχουν να δώσουν αξία στην αγορά.
Η πρώτη σεζόν του “Sleed the Way” podcast ολοκληρώνεται μέσα στο καλοκαίρι και, από το Σεπτέμβριο, έρχονται νέα, πολύ ενδιαφέροντα επεισόδια!
Δείτε το τελευταίο επεισόδιο:
Ποια θα ήταν η συμβουλή που θα δίνατε σε κάποιον που θέλει να ασχοληθεί με τον συγκεκριμένο κλάδο;
Θα είμαι απολύτως ειλικρινής. Είτε ως CEO της Sleed, είτε ως partner του Uni.Fund, καθημερινά ακούω πολλούς νέους ανθρώπους να λένε ότι αγαπάνε το αντικείμενο και τον κλάδο μας. Παράλληλα, παρατηρώ ότι ορισμένοι από αυτούς, δεν επενδύουν στη συνεχή εκπαίδευση και επιμόρφωση που, όπως εξηγήσαμε πριν, είναι επιβεβλημένη ανάγκη. Ή επενδύουν με πιο αργό ρυθμό, από το ρυθμό μετεξέλιξης της αγοράς και του κλάδου.
Συζητήσαμε αρκετά, προηγουμένως, για τις τεχνολογίες που αλλάζουν και το περιβάλλον στον κλάδο μας που μετασχηματίζεται συνεχώς. Για παράδειγμα, μαζί με τις προτιμήσεις των καταναλωτών, αλλάζουν οι αλγόριθμοι των μηχανών αναζήτησης, οι αλγόριθμοι των social media και γενικότερα όλα τα εργαλεία που έχουμε στη διάθεσή μας, για να πετύχουμε τους επιχειρηματικούς στόχους των πελατών μας. Μια επιτυχημένη στρατηγική Marketing σήμερα, μπορεί να χρειάζεται εντελώς διαφορετικά εργαλεία, μέσα και μεθόδους, για να είναι επιτυχημένη και αύριο.
Θεωρώ, λοιπόν, χρέος της κάθε εταιρείας να παρέχει τους πόρους και τα εργαλεία σε κάθε στέλεχος, ώστε να μπορεί να εξελιχθεί. Είναι κάτι στο οποίο δίνουμε μεγάλη βαρύτητα και στη Sleed, με προγράμματα εκπαίδευσης και στελέχη επιφορτισμένα αμιγώς με την εκπαίδευση του προσωπικού. Από εκεί και πέρα, όμως, θεωρώ χρέος κάθε στελέχους που θέλει να δίνει αξία στην αγορά μας, να έχει στο DNA του την κουλτούρα της δια βίου μάθησης.
Δείτε επίσης:
Διαβάστε επίσης – 10 συμβουλές για σωστή Επένδυση Χρημάτων