Branding, μια έννοια που δεν είναι ιδιαίτερα ξεκάθαρη στο μυαλό μας και τείνει να συγχέεται με άλλους όρους όπως το brand ή το marketing.
Πάμε να δούμε σε αυτό το άρθρο τι είναι και τι δεν είναι τελικά το branding, γιατί το χρειαζόμαστε και πώς θα το πετύχουμε.
Τι δεν είναι το branding;
Συχνά παρατηρείται το φαινόμενο να συγχέεται το branding με το λογότυπο της επιχείρησης, κάποιο προϊόν ή υπηρεσία της. Είναι σημαντικό να διευκρινίσουμε ότι αυτό είναι το brand, μέσω του οποίου μια εταιρεία προϊόντων ή υπηρεσιών επιδιώκει να γίνει γνωστή στους δυνητικούς πελάτες της.
Τι είναι το branding;
Branding είναι όλοι οι τρόποι που χρησιμοποιεί μια επιχείρηση προκειμένου να ωθήσει τους δυνητικούς πελάτες της να συνδέσουν τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες που παρέχει με την επωνυμία της.
Στην ουσία το branding δίνει τη δυνατότητα στην επιχείρηση να διαφοροποιηθεί από τον ανταγωνισμό της αγοράς και να εδραιωθεί στο μυαλό των καταναλωτών ως η πρώτη και η καλύτερη επιλογή. Στόχος του branding συνεπώς είναι να ταυτίσουμε τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες που παρέχει μια εταιρεία με την υπόσχεση και τις προσδοκίες που έχει χτίσει γύρω από το όνομά της.
Πώς διαφέρει το branding από το marketing;
Στο σημείο αυτό κρίνεται απαραίτητο να δούμε πώς διαφέρει το branding από το marketing. Branding είναι η στρατηγική που θα ακολουθήσει η επιχείρηση, το θεωρητικό στήσιμο του σχεδίου και της λογικής που την διέπει, το story πίσω από την ταυτότητά της.
Το marketing απ’ την άλλη είναι οι τακτικές που εφαρμόζονται σε πρακτικό επίπεδο προκειμένου να υλοποιηθεί η στρατηγική και το όραμα που έχει χτιστεί μέσω του branding. Πρώτα λοιπόν ξεκινάμε από το branding και μετά πραγματοποιούμε μέσω του marketing.
Γιατί είναι σημαντικό το branding;
Έχουμε λίγο πολύ αναφερθεί στα οφέλη του branding μέχρι τώρα. Ας δούμε όμως συγκεντρωμένα και αναλυτικά τους λόγους που το καθιστούν τόσο σημαντικό για την επιτυχημένη πορεία μιας επιχείρησης.
Αναγνώριση στην αγορά
Ξεκινώντας μια επιχείρηση στόχος μας είναι να μπούμε στον επιχειρηματικό κόσμο της αγοράς. Όσο περισσότερο ασχολούμαστε με το branding τόσο αυξάνουμε τις πιθανότητες να αναγνωριστεί το προϊόν ή η υπηρεσία που παρέχουμε.
Σταδιακά και με σωστή στρατηγική branding φαίνεται όλο και πιο πιθανό να καταφέρουμε να εδραιωθούμε ως επιλογή στο μυαλό των πελατών μας. Πώς γίνεται αυτό; Καλλιεργώντας καλή φήμη για το brand μας και αποπνέοντας εμπιστοσύνη στους πελάτες μας.
Ταύτιση προϊόντος-εμπιστοσύνης
Καλλιεργούμε καλή φήμη για το brand μας και αποπνέουμε εμπιστοσύνη στους πελάτες μας όταν το προϊόν ή η υπηρεσία μας είναι υψηλής ποιότητας, καλύπτει τις ανάγκες τους και ικανοποιεί τις προσδοκίες που εμείς οι ίδιοι έχουμε θέσει. Τότε αποκτούμε αφοσιωμένους πελάτες, οι οποίοι δύσκολα αποπροσανατολίζονται από εμάς ακόμη και αν μας ανταγωνίζονται προϊόντα και υπηρεσίες σε χαμηλότερες τιμές.
Αύξηση πελατολογίου
Όπως είναι αναμενόμενο το ισχυρό branding και η ικανοποίηση των πελατών μας θα οδηγήσει στη διάδοση θετικής φήμης. Είτε αυτό γίνει «από στόμα σε στόμα» είτε από διαδικτυακές αξιολογήσεις είτε με οποιονδήποτε άλλο τρόπο το συμπέρασμα είναι ότι αυξάνουμε το πελατολόγιό μας και καθιερωνόμαστε ως η βασική και δοκιμασμένη επιλογή στον ανταγωνισμό.
Αναγνώριση της αξίας της επιχείρησης
Φυσικά το branding μακροπρόθεσμα ωφελεί την επιχείρησή μας, καθώς εξασφαλίζει ένα εγγυημένο μέλλον στην αγορά. Η θετική αξιολόγηση, οι αφοσιωμένοι πελάτες και η συναισθηματική σύνδεση με το brand μας οδηγούν σε μελλοντικές συνεργασίες που επιθυμούμε και σε δυνατότητα ισχυρών διαπραγματεύσεων με αγοραστές, συνεργάτες κλπ. στον επιχειρηματικό κόσμο.
Πώς να κάνουμε επιτυχημένο branding;
Όπως αναφέραμε παραπάνω το branding είναι στρατηγική και όχι τεχνική πώλησης. Επομένως σχετίζεται περισσότερο με τη λογική πίσω από τη συγκρότηση της επιχείρησης παρά με τις τακτικές που θα κάνουμε για να την προωθήσουμε.
Ωστόσο συγκεντρώσαμε τις ενέργειες αυτές που πρέπει να πληροί μια στρατηγική branding και σας τις παρουσιάζουμε παρακάτω.
Επωνυμία
Η επωνυμία είναι βασικός παράγοντας για την εξέλιξη μιας επιχείρησης και το branding πρέπει να προσανατολίζεται σε μεγάλο βαθμό γύρω από την καθιέρωσή της στην αγορά. Το όνομα που θα επιλέξουμε πρέπει να είναι ξεχωριστό, εύκολο, αξιομνημόνευτο και δηλωτικό του περιεχομένου της εταιρείας.
Λογότυπο
Στο branding δίνουμε έμφαση στο λογότυπο ή logo της επιχείρησης. Συνήθως με αυτό ασχολείται κάποιος γραφίστας. Φροντίζουμε να βρούμε ένα λογότυπο που θα μας ικανοποιεί πλήρως, καθώς αποτελεί την οπτική απεικόνιση προς τους δυνητικούς μας πελάτες και φυσικά τσεκάρουμε ότι δεν έχει κατοχυρωθεί ήδη από κάποιον άλλο.
Εδώ τα χρώματα παίζουν πολύ μεγάλο ρόλο! Το μπλε για παράδειγμα συμβολίζει την εμπιστοσύνη και την αφοσίωση, το χρυσό την επιτυχία και την καταξίωση, το πορτοκαλί τον ενθουσιασμό. Στην επιλογή χρώματος λαμβάνουμε υπόψιν μας πάντα το target-group μας, συγκεκριμένα την ηλικία, τα ενδιαφέροντα και τους στόχους τους.
Δημιουργία ιστοσελίδας
Για να είναι άρτιο το branding χρειάζεται να δημιουργήσουμε μια ιστοσελίδα, η οποία θα συμβαδίζει με τη φιλοσοφία της επιχείρησης. Αυτό σημαίνει ότι το λογότυπο είναι εμφανές, χρησιμοποιούμε τα ίδια χρώματα και φαίνεται σαν να απευθυνόμαστε στους πελάτες-στόχο μας.
Εξυπηρέτηση και ικανοποίηση πελατών
Όπως έχουμε κάνει σαφές το branding ξεκινάει από τα μέλη που εργάζονται στην επιχείρηση και συνεχίζει από τους πελάτες, οι οποίοι αναλόγως αν είναι ικανοποιημένοι ή όχι από τις παροχές μας συντελούν στη θετική η αρνητική φήμη της εταιρείας μας. Γι’ αυτό φροντίζουμε να τους κρατάμε πάντα ικανοποιημένους, να προλαβαίνουμε τις ανάγκες τους, να ακούμε τα παράπονα και τα αιτήματά τους και να τους πείθουμε ότι τα διαχειριζόμαστε ακόμη και αν δεν έχουμε πρόθεση να το κάνουμε.
Συναίσθημα, storytelling, προσδοκίες
Κλείνουμε αναφερόμενοι στο πιο σημαντικό χαρτί του branding. Οι άνθρωποι, οι δυνητικοί πελάτες μας δεν αγοράζουν προϊόντα και την ποιότητά τους αλλά το story πίσω από αυτά και τα συναισθήματα που τους έχουμε δημιουργήσει.
Η εταιρεία μας λοιπόν πρέπει να πείθει για τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες της όχι με βάση την πρώτη ύλη που χρησιμοποιεί, το υψηλό μορφωτικό επίπεδο των υπαλλήλων που την πλαισιώνουν κλπ.
Θα χρησιμοποιήσουμε και αυτά τα στοιχεία αλλά σε επόμενη φάση. Κάνουμε επιτυχημένο branding όταν δίνουμε μια μεγάλη υπόσχεση στο κοινό μας και το κάνουμε να μας αγαπήσει και να μας ξεχωρίσει για τα θετικά αποτελέσματα που θα έχει, αν μας εμπιστευτεί και αγοράσει από εμάς και κανέναν άλλο!
Διάβασε επίσης – SEO: Τι είναι και πως μπορεί να βοηθήσει μία επιχείρηση;