Exit – Τι είναι η στρατηγική εξόδου και γιατί έχει σημασία;

Τι είναι το Exit; Η στρατηγική εξόδου η αλλιώς exit strategy είναι ένα κρίσιμο ζήτημα για κάθε επιχειρηματία ή ιδιοκτήτη επιχείρησης. Συνήθως ο όρος Exit strategy αναφέρεται σε startup founders.

Η στρατηγική εξόδου αναφέρεται σε ένα σχέδιο πώλησης ή μεταβίβασης της κυριότητας μιας επιχείρησης, επιτρέποντας στον ιδιοκτήτη να “αποχωρήσει” από την επιχείρηση και ενδεχομένως να πραγματοποιήσει κέρδος από την επένδυσή του.

Σε αυτό το άρθρο, θα διερευνήσουμε τι είναι το Exit αλλά και τους διάφορους τύπους exit strategy. Συγκεκριμένα θα ασχοληθούμε με τις παρακάτω θεματικές:

Τι είναι το Exit;

Το Exit είναι μια στρατηγική για την αποχώρηση από μια επιχείρηση, συνήθως startup, από τον ιδιοκτήτη της.

Μπορεί να λάβει πολλές μορφές, αλλά ο πρωταρχικός στόχος είναι να δώσει την ευκαιρία στον ιδιοκτήτη να πραγματοποιήσει κέρδος από την επένδυσή του.

Οι στρατηγικές εξόδου αναπτύσσονται συνήθως με γνώμονα το τέλος και μπορεί να χρειαστούν αρκετά χρόνια για την εκτέλεσή τους.

Ένα Exit strategy μπορεί να ξεκινήσει για διάφορους λόγους. Ο ιδιοκτήτης μπορεί να θέλει να συνταξιοδοτηθεί, να εξαργυρώσει την επένδυσή του ή να προχωρήσει σε ένα νέο εγχείρημα. Πολλές φορές ένας ιδρυτής startup αποφασίζει έχει έτοιμο το exit strategy πριν καν τη δημιουργία της startup επιχείρησης του.

Όποιος και αν είναι ο λόγος, μια στρατηγική εξόδου είναι απαραίτητη για να εξασφαλιστεί η ομαλή μετάβαση της ιδιοκτησίας και ένα επιτυχημένο αποτέλεσμα.

Γιατί είναι σημαντικό το Exit;

Ένα Exit strategy ή αλλιώς μία στρατηγική εξόδου είναι απαραίτητη για πολλούς λόγους. Πρώτα απ’ όλα, επιτρέπει στον founder να πραγματοποιήσει κέρδος από την startup του.

Με την πώληση της επιχείρησης ή τη μεταβίβαση της κυριότητας, ο ιδιοκτήτης μπορεί να εξαργυρώσει την επένδυσή του και να προχωρήσει στο επόμενο επιχειρηματικό του βήμα.

Δεύτερον, μια στρατηγική εξόδου είναι σημαντική για τον προγραμματισμό της διαδοχής της εταιρείας. Χωρίς Exit, δεν υπάρχει σαφές σχέδιο για το ποιος θα αναλάβει την επιχείρηση όταν αποχωρήσει ο ιδιοκτήτης.

Αυτό μπορεί να δημιουργήσει χάος και αβεβαιότητα, οδηγώντας ενδεχομένως στην αποτυχία της επιχείρησης.

Τέλος, μια στρατηγική εξόδου μπορεί να παρέχει μια αίσθηση ασφάλειας στους επενδυτές. Εάν οι επενδυτές γνωρίζουν ότι υπάρχει σχέδιο Exit, μπορεί να είναι πιο πρόθυμοι να επενδύσουν στην επιχείρηση, γνωρίζοντας ότι έχουν την ευκαιρία να πραγματοποιήσουν απόδοση της επένδυσής τους.

Τύποι Exit  

Υπάρχουν διάφοροι τύποι Exit, ο καθένας με τα μοναδικά του πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα. Οι πιο συνηθισμένοι τύποι στρατηγικών εξόδου είναι οι εξής:

#1 Αρχική δημόσια προσφορά (IPO)

Η IPO είναι μια διαδικασία με την οποία μια ιδιωτική εταιρεία γίνεται δημόσια προσφέροντας για πρώτη φορά τις μετοχές της στο κοινό. Αυτό συνήθως γίνεται για την άντληση κεφαλαίων και μπορεί να αποτελέσει έναν επικερδή τρόπο για τον ιδιοκτήτη να εξαργυρώσει την επένδυσή του.

Η δημόσια εγγραφή μπορεί να είναι μια πολύπλοκη και δαπανηρή διαδικασία και απαιτεί από την εταιρεία να πληροί αυστηρές κανονιστικές απαιτήσεις. Ωστόσο, εάν είναι επιτυχής, μια ΑΜΚ μπορεί να προσφέρει στον ιδιοκτήτη σημαντικό κέρδος και πρόσβαση στις δημόσιες αγορές.

#2 Εξαγορά

Η εξαγορά είναι μια διαδικασία με την οποία μια εταιρεία αγοράζει μια άλλη εταιρεία. Συνήθως μεγάλες εταιρείες εξαγοράζουν μικρότερες αλλά πιο καινοτόμες startups. Αυτό μπορεί να είναι μια ελκυστική επιλογή για τον ιδιοκτήτη, καθώς του επιτρέπει να εξαργυρώσει την επένδυσή του, ενώ παράλληλα μπορεί να εξασφαλίσει μια θέση στην εξαγοράζουσα εταιρεία.

Οι εξαγορές μπορούν να λάβουν πολλές μορφές, συμπεριλαμβανομένης της αγοράς με μετρητά, της ανταλλαγής μετοχών ή του συνδυασμού και των δύο. Το κλειδί για μια επιτυχημένη εξαγορά είναι η εύρεση του κατάλληλου αγοραστή που μπορεί να προσφέρει στον ιδιοκτήτη την καλύτερη δυνατή απόδοση της επένδυσής του.

#3 Εξαγορά από τη διοίκηση (MBO)

Η εξαγορά από τη διοίκηση (management buy out) είναι μια διαδικασία με την οποία η υπάρχουσα ομάδα διοίκησης αγοράζει την επιχείρηση από τον ιδιοκτήτη. Αυτό μπορεί να είναι μια ελκυστική επιλογή για τον ιδιοκτήτη, καθώς του επιτρέπει να εξαργυρώσει την επένδυσή του, διασφαλίζοντας παράλληλα ότι η επιχείρηση παραμένει σε καλά χέρια.

Μια MBO μπορεί να είναι περίπλοκη και απαιτεί από τη διοικητική ομάδα να εξασφαλίσει χρηματοδότηση για την αγορά της επιχείρησης. Ωστόσο, εάν είναι επιτυχής, μια ΜΒΟ μπορεί να προσφέρει στον ιδιοκτήτη μια ομαλή μετάβαση της ιδιοκτησίας και ένα κερδοφόρο Exit.

#4 Ρευστοποίηση 

Η ρευστοποίηση είναι μια διαδικασία με την οποία μια επιχείρηση πωλεί τα περιουσιακά της στοιχεία και διανέμει τα έσοδα στους πιστωτές και τους επενδυτές της. Αυτό γίνεται συνήθως όταν η επιχείρηση δεν είναι πλέον βιώσιμη ή κερδοφόρα.

Αν και η ρευστοποίηση δεν αποτελεί ιδανική στρατηγική εξόδου, μπορεί να είναι η μόνη επιλογή για ορισμένες επιχειρήσεις. Επιτρέπει στον ιδιοκτήτη να αποχωρήσει από την επιχείρηση και ενδεχομένως να ανακτήσει μέρος της επένδυσής του.

Εν κατακλείδι

Το Exit ή αλλιώς στρατηγική εξόδου από μία επιχείρηση αποτελεί κρίσιμο στοιχείο για κάθε επιχειρηματία ή ιδιοκτήτη επιχείρησης. Επιτρέπει στον ιδιοκτήτη να πραγματοποιήσει κέρδος από την επένδυσή του, διασφαλίζει την ομαλή μετάβαση της ιδιοκτησίας και παρέχει μια αίσθηση ασφάλειας στους επενδυτές.

Υπάρχουν διάφοροι τύποι Exit, όπως το IPO, η εξαγορά, η εξαγορά από τη διοίκηση και η ρευστοποίηση. Κάθε τύπος έχει τα μοναδικά του πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα και οι επιχειρηματίες θα πρέπει να εξετάζουν προσεκτικά τις επιλογές τους πριν επιλέξουν τη σωστή στρατηγική εξόδου (exit) για την επιχείρησή τους.

Συνοψίζοντας, ένα καλά σχεδιασμένο Exit strategy μπορεί να αποτελέσει τη διαφορά μεταξύ μιας επιτυχημένης και κερδοφόρας μετάβασης της ιδιοκτησίας και μιας χαοτικής και αβέβαιης.

Οι επιχειρηματίες και οι ιδιοκτήτες επιχειρήσεων θα πρέπει να δίνουν προτεραιότητα στην ανάπτυξη μιας στρατηγικής εξόδου από την επιχείρηση από νωρίς και να την επανεξετάζουν περιοδικά για να διασφαλίζουν την αποτελεσματικότητά της. Με τον τρόπο αυτό, μπορούν να αυξήσουν τις πιθανότητές τους να επιτύχουν μια κερδοφόρα και επιτυχημένη έξοδο από την επιχείρησή τους.

Διάβασε επίσης – Blue Ocean – Τι είναι η Στρατηγική των Γαλάζιων Ωκεανών; READ MORE

Ακολούθησε μας στο FacebookInstagram και Twitter

More from author

Απάντηση

Related posts

Latest posts

10 κατηγορίες e-commerce και πως θα τις αξιοποιήσετε

Το e-commerce (ηλεκτρονικό εμπόριο) έχει φέρει επανάσταση στον τρόπο με τον οποίο ψωνίζουμε, προσφέροντας ένα τεράστιο φάσμα προϊόντων και υπηρεσιών που καλύπτουν σχεδόν κάθε...

Πως μπορείτε να κερδίσετε την εμπιστοσύνη του προϊστάμενου σας

Η εμπιστοσύνη είναι θεμελιώδης πτυχή κάθε επαγγελματικής σχέσης, ειδικά αυτής που έχετε με το προϊστάμενο σας. Το να κερδίζετε την εμπιστοσύνη των προϊσταμένων σας...

Πόσο εύκολο είναι να πείσεις έναν επενδυτή;

Το να πείσετε έναν επενδυτή να χρηματοδοτήσει την επιχείρησή σας ή το έργο σας είναι μια δύσκολη αλλά ουσιαστική πτυχή της επιχειρηματικότητας. Η διαδικασία...

Want to stay up to date with the latest news?

We would love to hear from you! Please fill in your details and we will stay in touch. It's that simple!

Αρέσει σε %d bloggers: