Ο ιαπωνικός επιχειρηματικός κόσμος είναι βαθιά ριζωμένος στον πολιτισμό, την παράδοση και μια μοναδική προοπτική για την εργασιακή ηθική και τη συνεργασία. Κατανοώντας ορισμένους βασικούς ιαπωνικούς επιχειρηματικούς όρους, μπορεί κανείς να αποκτήσει εικόνα της επιχειρηματικής ψυχοσύνθεσης της Ιαπωνίας και των αποχρώσεών της. Ας εμβαθύνουμε σε δέκα τέτοιους όρους και τις ισχυρές σημασίες που εμπεριέχουν.
10 ιαπωνικοί επιχειρηματικοί όροι
1. Kaizen (改善)
Σημασία: Συνεχής βελτίωση.
Το Kaizen είναι ίσως η πιο διάσημη ιαπωνική επιχειρηματική φιλοσοφία, δίνοντας έμφαση στη συνεχή, σταδιακή βελτίωση. Υποστηρίζει ότι τα μεγάλα αποτελέσματα προκύπτουν από πολλές μικρές αλλαγές που συσσωρεύονται με την πάροδο του χρόνου.
2. Keiretsu (系列)
Σημασία: Business Conglomerate
Το Keiretsu αναφέρεται σε ένα σύνολο εταιρειών με αλληλένδετες επιχειρηματικές σχέσεις, συχνά με επίκεντρο μια τράπεζα. Αυτή η δομή δίνει έμφαση στην αφοσίωση και τις μακροχρόνιες σχέσεις.
3. Ganbatte (頑張って)
Σημασία: Κάνε ό,τι καλύτερο μπορείς.
Ακούγεται συχνά στο χώρο εργασίας, το “ganbatte” είναι μια ενθάρρυνση να επιμείνει κανείς και να τα δώσει όλα. Είναι μια απόδειξη του ιαπωνικού πνεύματος της αφοσίωσης.
4. Νεμαβάσι (根回し)
Σημασία: Θέτοντας τα θεμέλια.
Αυτός ο όρος αφορά τις άτυπες διαδικασίες λήψης αποφάσεων. Πριν από την πραγματοποίηση οποιασδήποτε επίσημης κίνησης, γίνεται παρασκηνιακή προεργασία για τη συγκέντρωση υποστήριξης και ανατροφοδότησης.
5. Shūshin Koyō (終身雇用)
Σημασία: “Οπότε, αν δεν είναι η πρώτη φορά που κάποιος που έχει την ευκαιρία να κάνει κάτι τέτοιο, θα πρέπει να το κάνει: Σημασία: Ισόβια απασχόληση
Παραδοσιακά, οι μεγάλες ιαπωνικές επιχειρήσεις προσλάμβαναν αποφοίτους κατευθείαν από το κολέγιο, προσφέροντάς τους απασχόληση μέχρι τη συνταξιοδότηση. Αυτό το σύστημα δημιουργούσε αφοσίωση και βάθαινε τον δεσμό μεταξύ εργοδότη και εργαζομένου.
6. Karoshi (過労死)
Σημασία: “Οπότε, αν δεν είναι η πρώτη φορά που κάποιος που έχει κάνει κάτι τέτοιο, θα πρέπει να το κάνει”: Θάνατος από υπερκόπωση
Ένας πιο σκοτεινός όρος στο ιαπωνικό επιχειρηματικό λεξικό, το “karoshi” αντικατοπτρίζει την ακραία αφοσίωση στη δουλειά, μερικές φορές με κόστος την υγεία και την ευημερία.
7. Horenso (報・連・相)
Σημασία: Αναφορά, επαφή, διαβούλευση.
Το Horenso συμπυκνώνει την ουσία της αποτελεσματικής επικοινωνίας στις ιαπωνικές επιχειρήσεις. Εξασφαλίζει ότι όλοι οι εμπλεκόμενοι σε ένα έργο βρίσκονται στην ίδια σελίδα.
8. Meishi (名刺)
Σημασία: Επαγγελματική κάρτα.
Στην Ιαπωνία, η ανταλλαγή επαγγελματικών καρτών αποτελεί τελετουργικό. Το “Meishi” δεν είναι απλώς μια κάρτα, αλλά ένα σύμβολο ταυτότητας και μια αντανάκλαση της επαγγελματικής συμπεριφοράς κάποιου.
9. Ringi Seido (稟議制度)
Σημασία: “Οπότε, αν δεν είναι η πρώτη φορά που κάποιος που θα το κάνει αυτό, τότε θα είναι η πρώτη φορά που θα το κάνει”: Σημασία: Λήψη αποφάσεων με συναίνεση.
Αυτό το σύστημα απαιτεί τη λήψη σφραγίδων έγκρισης από πολλαπλά ιεραρχικά επίπεδα πριν οριστικοποιηθεί μια απόφαση, δίνοντας έμφαση στη συνεργασία και τη συλλογική ευθύνη.
10. Wabi-Sabi (侘寂)
Σημασία: Ομορφιά στην ατέλεια.
Αν και δεν είναι αυστηρά επιχειρηματικός όρος, η φιλοσοφία του wabi-sabi βρίσκει το δρόμο της στα σχέδια προϊόντων και στις επιχειρηματικές προσεγγίσεις. Πρόκειται για την εκτίμηση του απλού, του ρουστίκ και του ατελούς.
Με λίγα λόγια
Οι ιαπωνικοί επιχειρηματικοί όροι προσφέρουν ένα παράθυρο σε έναν μοναδικό κόσμο όπου το εμπόριο, ο πολιτισμός και η παράδοση συνυπάρχουν. Αντιλαμβανόμενες το βάθος αυτών των όρων, οι διεθνείς επιχειρήσεις μπορούν να σφυρηλατήσουν ισχυρότερες, πιο κατανοητές σχέσεις με τους Ιάπωνες ομολόγους τους.
Διαβάστε επίσης – 10 ιδέες startup που μπορούν να σας κάνουν πλούσιους